Nyhedsbrev aug '19

VERSALER eller minuskler ?

 

På trods af, at det lyder som muskelspændinger, så er det blot de latinske betegnelser for STORE og små bogstaver. 

 

Når man i daginstitutionerne har fokus på de fysiske sprogmiljøer, så opstår spørgsmålet helt naturligt:

 

Skal ordene vi skriver i sprogmiljøerne skrives med versaler eller minuskler (altså store eller små bogstaver), eller en kombination af disse?

Og skal der være forskel, på det vi gør i henholdsvis vuggestuen og børnehaven?

 

Det korte svar er, at der desværre ikke er noget entydigt svar på spørgsmålet, og man kan argumentere for begge dele.

Det lidt længere svar kommer her:

 

Yngre børn genkender flest store bogstaver, vil helst skrive store bogstaver og skriver dem bedre fra 4-6 år, fordi bogstaverne er meget lineære og næsten kun indeholder streger, som er nemmere at tegne/skrive end kurver. Store bogstaver står desuden på linje og er lige høje. Det gør det simpelt.

Store bogstaver ses også mange steder i bybilledet, fx på vejskilte.

 

Men er årsagen til mindre børns præference for store bogstaver blot en pædagogisk tradition, og i virkeligheden mere fordi det netop er store bogstaver vi nærmest per automatik præsenterer børnene for fra begyndelsen, end det er fordi de er nemmere at genkende og lære? 

For også store bogstaver kræver at man kan tegne kurver (R,S,B,P,G fx) og de kræver mange startpunkter i skrivningen, sammenlignet med små bogstaver.

 

Når nogle argumenterer for små bogstaver, giver det også god mening; først og fremmest skal de jo lærers med tiden, men 95% af al skreven tekst, er altså også skrevet med små bogstaver, og det er små bogstaver børnene møder eksempelvis i bøgerne. Tidlig genkendelse af disse samt genkendelse af korte ordbilleder, vil altså have stor værdi for børnenes fremtidige læsning og skrivning.

Dertil kommer, at bogstavernes lyde sagtens kan kobles til de små bogstaver, præcis som de kan kobles til de store. 

 

Det er imidlertid en gammel påstand, at ordbillederne af ord skrevet med små bogstaver er nemmere at genkende og lagre, end ordbillederne af ord skrevet med store bogstaver, fordi de forskellige højder på bogstaverne giver ordbilledet en helt særlig identitet.

Ved store bogstaver vil ordbillederne ligne hinanden, fordi alle bogstaver er lige høje.

 

juletræ JULETRÆ

far FAR

glad GLAD

 

Men denne teori er aldrig blevet påvist, og flere lingvister og psykologer mener, at dette blot er en myte…

I denne engelske artikel af Kevin Larson fra Microsoft, kan du læse mere om, hvordan mennesker læser bogstaver og ord.

 

Så hvad gør vi, i daginstitutionerne?

På baggrund af ovenstående, er vores holdning hos MuteDesign, at børn i daginstitutionerne skal “udsættes” for både VERSALER og minuskler og lære begge dele - gerne som partnere; altså Aa og Bb, som de står i mange alfabeter (men ikke alle).

 

Men når vi nu ved, at de fleste mindre børn foretrækker de store bogstaver (uanset hvad årsagen hertil er), så kan det give god mening, at have hovedfokus her, når børnene går i vuggestue.

 

Som alt andet i denne verden, kan intet stå alene og isoleres, og hvis vi blot husker at tilgodese lidt af det ene og lidt af det andet, så er vi rigtig godt på vej :-)

 

God fornøjelse med legen med ord og bogstaver ude i institutionerne!

 

De bedste hilsner

 

 

MuteDesign

Stina Visbech Misser

Dansklærer, projektkoordiantor og indehaver

NYHEDSBREV 
 Få inspiration til læring og læringsmiljøer
 
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig vores betingelser for behandling af dine personoplysninger
arrow&v
  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle

Tlf. 61 71 45 79

MuteDesign I/S, Stationsvangen 5, 8541 Skødstrup

cvr. 38437607

All images are copyrighted                    Alt design og billedmateriale på  www.mutedesign.dk ejes af MuteDesign I/S                    Alle priser på denne side er eksklusiv moms.